Przejście na cmentarz – aleja błędów i wypadków

Kolejny dramatyczny wypadek na przejściu w Rzeszowie

Dnia 9 grudnia 2025r. około 17:30, w popołudniowym szczycie komunikacyjnym doszło do kolejnego bardzo groźnego wypadku na przejściu dla pieszych. Tego dnia warunki atmosferyczne były niekorzystne, padał deszcz, zapadł zmrok, lampy uliczne zaświeciły. Kierowcy powinni dostosować prędkość i czujność do panujących warunków. Jednak samochód jadący w kierunku Załęża, za rondem Pobitno na wysokości cmentarza, na oznakowanym przejściu dla pieszych, potrącił 14 letnią uczennicę szkoły podstawowej.

Wypadek – Aleja Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego, po lewej Cmentarz Pobitno, po prawej wjazd na parking, rondo Pobitno w dol, na czerwono miejsce wypadku.

Wypadki, 2 śmiertelne i wiele kolizji

System Ewidencji Wypadków i Kolizji wskazuje dość liczną ilość zdarzeń drogowych odnotowanych w obrębie niebezpiecznego przejścia. Są to zarówno drobne kolizje – najechanie na tył poprzedzającego pojazdu – jak i gorsze wypadki z udziałem pieszych. Jedną cechą wspólną wypadków z udziałem pieszych jest czas ich występowania, który oscyluje na przełom listopada/grudnia oraz podobna pora dnia w popołudniowym szczycie komunikacyjnym.

Z informacji przekazanych nam przez mieszkańców 27.11.2019 r, ok. 18:30 potrącona została piesza, która w wyniku odniesionych obrażeń zmarła. W roku 2023 na pasach potrącona została kolejna mieszkanka osiedla, która także zmarła w wyniku obrażeń. 14 grudnia o godz. 17:19 kolejnych dwóch pieszych zostało potrąconych.

liczba wypadków i kolizji sewik.pl

Droga ze szkoły do domu

Jak przekazują 9 grudnia mieszkańcy, Kasia (prawdziwe imię zostało zmienione) wracała do domu ze szkoły. Kasia jest nastoletnią mieszkanką osiedla Pobitno, dobrze kojarzona przez mieszkańców, często bawiła się na osiedlu z rodzeństwem i koleżankami. W momencie wypadku mama opiekowała się chorym bratem w szpitalu w innym mieście.

Kasia do domu nie doszła. 14 latka przechodziła przez oznakowane przejście dla pieszych, w miejscu dozwolonym. Piesza musiała dochować ciążących na niej obowiązków, była w końcowej fazie przekraczania jezdni, od chodnika dzieliły ją dwa kroki, gdy niespodziewanie została uderzona przez samochód. Siła uderzenia była tak duża, że zerwała z dziecka obuwie, które znalazło się na jezdni, co potwierdzają zdjęcia. Samochód jak wynika ze zdjęć z geoportalu zatrzymuje się ok. 35m za przejściem.

But odrzucony siłą uderzenia w odległości ok 43m od przejścia, na wysokości wejścia do parku kieszonkowego. Zdjęcia źródło z wypadku: https://nowiny24.pl/kierowca-nissana-potracil-piesza-na-pasach-w-rzeszowie-kobieta-trafila-do-szpitala/gh/c16p2-28253925

Kasia przechodziła na drugą stronę jezdni na oznakowanym przejściu dla pieszych. Jak relacjonują mieszkańcy, w podobnych sytuacjach na tym przejściu, kierowcy zatrzymywali się przed przejściem dla pieszych, a piesza dopełniając wcześniej obowiązków na niej ciążących bezpiecznie wchodziła na przejście dla pieszych. W myśl zasady ograniczonego zaufania Art. 4 PoRD nie można zakładać, że inny uczestnik ruchu nie będzie przestrzegał obowiązujących przepisów o ruchu drogowym i rozpocznie wyprzedzanie stojącego pojazdu ustępującego przed przejściem dla pieszych. Pieszy może być przekonany, że kierowca zna przepisy o ruchu drogowym i będzie się do nich stosował, oraz że nie będzie wyprzedzać drugiego stojącego pojazdu przed przejściem dla pieszych. Kierowcy są obowiązani zachować szczególną ostrożność i zmniejszyć prędkość, tak aby zbliżając się do oznakowanego przejścia dla pieszych na narazić na niebezpieczeństwo pieszych. Przepisy również zabraniają wyprzedzania innego pojazdu bezpośrednio na i przed przejściem. Na szczęście, jak podają lokalne gazety, kierowca był trzeźwy, ale nie byłoby wypadków gdyby ludzie nie popełniali błędów. Taki błąd może zakończyć się właśnie potrąceniem pieszego.

Przypomnijmy przepisy:

Art. 26. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście….

3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;
2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;

Zasada Ograniczonego Zaufania

Art. 4. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania.

źródło : https://nowiny24.pl/kierowca-nissana-potracil-piesza-na-pasach-w-rzeszowie-kobieta-trafila-do-szpitala/gh/c16p2-28253925

Krwiak, śpiączka, połamania

Karetka zabrała nastolatkę do szpitala. Jej stan jest bardzo ciężki, lekarze ją uratowali usztywniając złamania gipsem, niestety połamana miednica wymaga operacji, oraz krwiak mózgu i wstrząs mózgu. Nastolatka ma głowę w szwach, lekarze utrzymują ją w stanie śpiączki farmakologicznej redukując ból i walczą dalej. W najbliższym czasie będzie kolejna skomplikowana operacja.

W dniu dzisiejszym o godzinie 18:00 w Kościele św. Sebastiana Pelczara przy Rondzie Pobitno odbędzie się msza św. w intencji zdrowia dla poszkodowanej, zaplanowana przez sąsiadów i mieszkańców osiedla. Jeżeli ktoś chce duchowo wesprzeć poszkodowaną to powinien uczestniczyć we mszy za jej intencją.

Policja po wypadku jak najszybciej starała się upłynnić ruch; źródło : https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/12/wypadek-rzeszow.png

Po kilku godzinach, po wypadku nie ma już śladu, posprzątane, ruch wraca do normy, kierowcy szybko mogą wrócić do domów. W tym samym czasie, lekarze walczą o życie i zdrowie potrąconej Kasi. Niestety rokowania nie są najlepsze, internauci rozpoczynają krytykę wobec pieszej.

Nadzwyczajne Zebranie Rady Osiedla Pobitno

Przedstawiciele nowo wybranej Rady Osiedla Pobitno

Mieszkańcy oraz członkowie Rady Osiedla Pobitno podjęli działania mające na celu udzielenie niezbędnej pomocy poszkodowanej oraz jej rodzinie. Udało się objąć opieką prawną rodzinę poszkodowanej, przez osobę doświadczoną, która miała już doświadczenie zajmować się poprzednim śmiertelnym wypadkiem na wspomnianym niebezpiecznym przejściu. Caritas przekazał drobne wsparcie rodzinie i prowadzi dalsze działania. Przewodniczący Rady Osiedla Pobitno na prośbę członków Rady oraz Zarządu zwołał NADZWYCZAJNE POSIEDZENIE RADY OSIEDLA w kwestii niebezpiecznego przejścia dla pieszych oraz w kwestii organizacji pomocy dla poszkodowanej. W nadzwyczajnym zebraniu Rady Osiedla pojawią się przedstawiciele MZD, MOPS oraz szkoły. Fakt nadzwyczajnego zebrania Rady wynika z przedświątecznego okresu w którym intensyfikują się niebezpieczne wypadki, dlatego Rada chce podjąć niezwłoczne działania celem ochrony mieszkańców. Stowarzyszenie Dzielnica uruchomi zbiórkę pieniędzy na pomoc dla rehabilitacji.

Sprawa z racji wieku poszkodowanej może trafić na lata do sądu, a do czasu jej zakończenia ciężko wcześniej uzyskać odszkodowanie, dlatego pomoc będzie niezbędna. Na najbliższym posiedzeniu Rada Osiedla postanowi co dalej z niebezpiecznym przejściem dla pieszych i jak uchronić mieszkańców przed kolejnymi wypadkami. Priorytetem Rady jest bezpieczeństwo i ochrona słabszych niechronionych uczestników ruchu od następstw nieszczęśliwych wypadków. Członkowie Rady oddolnie niosą pomoc poszkodowanej i jej rodzinie samodzielnie się organizując.

Zarząd Rady Osiedla 9 grudnia tj. w dniu wypadku, zaledwie kilkanaście dni po wygranych wyborach, chciał spotkać się z Prezydentem Miasta celem wyznaczenia terminu do rozmów o bieżących sprawach osiedla. Niestety Zarząd Osiedla został zignorowany, a sekretariat po dziś dzień (mija już ponad 9 dni), nie odpowiedział na wniosek z prośbą o spotkanie i wyznaczenie terminu dla przedstawicieli Rady Osiedla z organem jakim jest Prezydent.

Możliwe rozwiązania

W lutym 2019r. sprawie m.in tego przejścia była składana interpelacja do Prezydenta Miasta, którą powinna zając się Komisja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Przy Prezydencie Miasta, zostały wskazane problemy oraz proponowane rozwiązania, poniżej treść interpelacji:

Odpowidź na interpelację

Niestety w Rzeszowie dochodzi do śmiertelnych wypadków na przejściach dla pieszych. Motyw często jest ten sam, kierowcy wyprzedzają na przejściach. Media coraz częściej piszą o kolejnych wypadkach w mieście. Niestety liczba wypadków w Rzeszowie rośnie co potwierdzają policyjne statystyki (zał.1). To również znak, że Komisja Ds. Bezpieczeństwa powinna otrzymać dodatkowe kompetencje, oraz powinna przedstawić raport z podjętych inicjatyw poprawiających bezpieczeństwo wynikające z obowiązków

Infografika jak bezpiecznie posyłać dzieci do szkoły oraz Infografika jak bezpiecznie posyłać dzieci do szkoły

Program „WIZJA ZERO” zero wypadków = zero ofiar

Vision Zero to międzynarodowy projekt dotyczący bezpieczeństwa ruchu drogowego , którego celem jest osiągnięcie systemu dróg bez ofiar śmiertelnych lub bez poważnych obrażeń. Zaczęło się w Szwecji i zostało zatwierdzone przez parlament w październiku 1997 r. Podstawową zasadą wizji jest to, że „Życie i zdrowie nigdy nie mogą być wymieniane na inne korzyści w społeczeństwie” Inaczej mówiąc bezpieczeństwo stawiane jest na pierwszym miejscu i te inwestycje realizowane są w pierwszej kolejności.


Projektanci i Inżynierowie stosują takie rozwiązania, które w głównej mierze separują ruch pieszy, samochodowy i rowerowy oraz wprowadza się uspokajanie ruch (zmniejszenie prędkości, tempo 30, itp.) czy bezkolizyjne przejścia, oraz inne rozwiązania.

Proponuję rozwiązania które poprawią bezpieczeństwo na rzeszowskich przejściach dla pieszych:

a) Zawężanie pasów ruchu:

Przykład przejścia z Krakowa, gdzie zawężono pasy ruchu i wyróżniono oznakowanie żółtymi odblaskami, ustawiono słupki. „Tego przejścia nie da się nie zauważyć” Proponowane ulice w Rzeszowie: REJTANA obok szkoły, Okulickiego, Witosa B1, Lisa Kuli, Krakowska, Armii Wojska Polskiego, Armii Krajowej, Lwowska oraz obowiązkowo tam gdzie doszło do śmiertelnych potrąceń.

Analiza poprawy bezpieczeństwa – Armii Krajowej (Bronowicka). Analiza pt – pon. g. 12-17. Na podstawie 100 przejazdów. 77 % pojazdów zwalnia do prędkości poniżej 50 km/h, brak wyprzedzania przed/na przejściu dla pieszych, chętnie przepuszczają pieszych

b) Aktywne przejścia dla pieszych

Aktywne przejścia dla pieszych Ostrzegają kierowców o zbliżaniu się człowieka, poprzez uruchomienie elementów odblaskowych i lamp ostrzegawczych w momencie wykrycia pieszego. Podczas gdy pieszy wchodzi na przejście czujniki ruchu zapalają oświetlenie ostrzegawcze dla kierowców samochodów, którzy zwalniają przed przejściem. Przez resztę czasu przejście jest nieaktywne.

Rysunek 13 Źródło https://warszawa.onet.pl/warszawa-bedzie-wiecej-aktywnych-przejsc-dla-pieszych/12hxdgk

Aktywne przejście dla pieszych wybudowane zostało na ul. Kondratowicza, tuż przy Parku Bródnowskim. Testy wypadły pomyślnie, dlatego Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie postanowił wdrożyć to rozwiązanie również w innych miejscach miasta. W Rzeszowie jest conajmniej jedno takie przejście.

Tańsze niż sygnalizacja świetlna
– Takie aktywne przejście zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo pieszych, którzy są bardziej widoczni dla kierowców. Zamontowaliśmy je jesienią ubiegłego roku, by sprawdzić, jak wszystkie jego elementy działają w różnych warunkach atmosferycznych, także w ekstremalnych, jak opady deszczu i śniegu czy niskie temperatury. Sprawdziły się, dlatego chcemy zbudować takie przejścia również w innych częściach miasta – mówi Onetowi Paweł Olek z ZDM.
– Dodatkowym argumentem za budową takich przejść jest fakt, że są one dużo tańsze niż przejścia z tradycyjną sygnalizacją świetlną. To rozwiązanie najwidoczniej już spodobało się mieszkańcom Warszawy, ponieważ w zgłoszeniach do budżetu partycypacyjnego pojawiły się propozycje jego zastosowania – dodaje Paweł Olek.
Jak to właściwie działa? Generalna zasada jest taka, że aktywne przejścia mają ostrzegać kierowców o zbliżaniu się pieszego do pasów. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnego systemu wykrywania, złożonego z kilku zsynchronizowanych ze sobą elementów – czujników ruchu, punktowych elementów odblaskowych, biało-czerwonych pasów, znaków drogowych D-6 z lampami LED i nawierzchni antypoślizgowej.
Cały ten system sprawia, że elementy bezpiecznego przejścia, czyli aktywne punktowe elementy odblaskowe i lampy ostrzegawcze LED, aktywują się tylko w momencie, gdy na przejściu „coś się dzieje”, a więc gdy zbliża się do niego pieszy. To czytelny znak dla kierowcy, który w tym momencie powinien zdjąć nogę z gazu.

Według fińskiego badacza Eero Pasanena pieszy ma 90 proc. szans na przeżycie jeśli pojazd, który go potrąci porusza się z prędkością do 30 km/h, ale jeśli prędkość wyniesie 45 km/h szanse spadają już tylko do 50 proc. Wykres ukazuje że im większa prędkość tym mniejsze szanse na przeżycie.
Mając te cenne dane i doświadczenie krajów Unii Europejskiej postawmy na bezpieczeństwo w Rzeszowie wprowadzając ideę VIZION ZERO . Nie chcę czytać w gazetach o kolejnych wypadkach w naszym mieście, inżynierowie mają dostęp do rozwiązań które realnie poprawią bezpieczeństwo.
Holendrzy przy projektowaniu dróg poszli o krok dalej i przy projektowaniu infrastruktury zakładają ewentualność popełnienia błędów przez użytkowników dróg, tworząc infrastrukturę tak aby zminimalizować konsekwencje takich pomyłek. Program VIZION ZERO nie jest do zrealizowania w jeden rok, ale wymaga systematycznego eliminowania zagrożeń w mieście. Nasi inżynierowie mają problem zrobić drogę zgodnie z przepisami (wysokie krawężniki, słupy, przystanki na drogach rowerowych, źle ustawiane przyciski wzbudzeniowe itp.), ale jako Miasto powinniśmy wzorem sąsiadów postawić sobie cel wyeliminowania wypadków całkowicie.

C) Kocie OCZKA i poprawa widoczności znaków

W Rzeszowie była moda na montaż tzw. kocich oczek, które zakrzywiają światło reflektorów doświetlając kontury przejścia dla pieszych. Są zarówno wersje pasywne jak i aktywne wykrywające pieszego z własnym zasilaniem. Niestety są dość awaryjne i ulegają uszkodzeniu. Tarcze znaków D-6B też mogą zostać wzmocnione odblaskową żółtą tarczą.

Źródło : https://poznan.wyborcza.pl/poznan/51,36001,23596477.html#s=S.galeria-K.C-B.1-L.1.duzy
Przykład widoczności przejścia dla pieszych oraz znaków d-6b

D) Likwidacja Przejścia i np. zawrotka dla samochodów lub przejście sugerowane.

Ostatnią daleko idącą propozycją jest całkowita likwidacja przejścia dla pieszych. Z uwagi że samo przejście nie ma głównego źródła i celu podróży, z jednej strony ściana cmentarza, z drugiej strony wycelowane bezpośrednio na wjeździe na parking. Droga od Kościoła do bloków jest niemal identyczna z wykorzystaniem przejścia przy rondzie Pobitno, na którym nie było tak drastycznych wypadków śmiertelnych co tutaj.

Propozycja likwidacji przejścia i wykonania nawrotki

E ) Standardy Piesze dla Rzeszowa i powołanie Miejskiego Inżyniera Ruchu

Pobocznym rozwiązaniem wzorem Krakowa może być uchwalenie Standardów Pieszych i powołanie Miejskiego Inżyniera Ruchu który uzupełniałby pracę Komisii Ruchu Drogowego przy Prezydencie Miasta Rzeszowa. Nie rozwiązuje to samego problemu, ale pozwala na ograniczenie powstawania kolejnych i angażuje prace komisji.

Standardy-piesze-Krakow

Przykłady jak na tle samochodu wyglądają dzieci

zdjęcia pokazują jak wyglądają dzieci na tle samochodu typu SUV

 

 

Przykłady jak wygląda pole widoczności kierowcy oraz zderzenie z pieszym w zależności od pojazdu

Grafiki obrazują jak rozkłada się uderzenie boczne w pieszego, z podziałem na rodzaj samochodu

 

Podsumowanie

Rada Osiedla Pobitno na wnioski mieszkańców chce na nadzwyczajnym posiedzeniu Rady podać rekomendacje dla Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przy Prezydencie Miasta Rzeszowa, celem wypracowania rozwiązań chroniących mieszkańców osiedla korzystających z wspomnianego przejścia dla pieszych. Jednocześnie Rada Osiedla chce pomóc nieletniej poszkodowanej w trudnej sytuacji w jakiej się znalazła. Liczymy że w gronie specjalistów uda się wypracować rekomendacje.